Om föreningen

Vårt hus ritades av ett av det tidiga 1900-talets mest produktiva sydsvenska arkitektkontor, Ewe & Melin.

Samma arkitektföretag står bakom en rad andra betydelsefulla byggnader i Malmö som t ill exempel:

• Kv. Lorens Bager, affärs-och bostadshus vid Drottningtorget (1906-07)
  • Restaurang Kungsparken (1913)
  • Oxie Härads Sparbank, Stortorget (1916-18)
  • Stadshuset, kv. Ledebur (1922)
  • Sockerbolagets kontorshus vid Fersens väg (1924)

Vårt hus och grannhuset, som utgör fondbebyggelse där Amiralsgatan och Bergsgatan sammanstrålar, utformades samtidigt för att skapa en monumental helhet precis som man tidigare gjort i kv. Lorens Bager vid Drottningtorget. Läget i Södra Förstaden är framträdande som en vattendelare mellan två av stadsdelens huvudgator.

Vårt grannhus, Henrik Smithsgatan 1, byggdes 1907. Vårt hus blev färdigt först 1913 och hade då förändrats en del i förhållande till ursprungsritningarna från 1907.

Vårt hus är byggt under det man i Malmö räknar som stadens Jugendepok 1896-1914. Denna tid var en intensiv stadsbyggnadsperiod i vår stad. Det moderna industrisamhället var på stark frammarsch och mycket skulle färdigställas inför den stora Baltiska utställningen 1914.

OM HUSET

Vårt hus är unikt, genom att lägenheterna har till mycket stor del bibehållna ursprungliga planlösningar. Dessa är typiska för perioden före första världskriget. Det är byggt som ett ”Herrskapshus” med stora patricierlägenheter som har paradrummen i fil åt gatan. Jungfrukammare och kök ligger inåt gården. I gårdstrappan fanns ursprungligen enbart enrummare med kök och toalett.

Huset var från början ”modernt”, med för den tiden mycket hög sanitär standard avseende kök, bad, wc, elansluten belysning och centralvärme.

KÄNDISAR som bott i huset

• Yngve Sebastian
  • Lukas Moodysson
  • Allan Widman
  • Patrick Reslow

Huset har idag 25 bostadrätter och en hyreslokal.